Forside Præken 1. søndag efter helligtrekonger

1. søndag efter helligtrekonger

Klik her og bliv klogere på, hvad dit stjernetegn fortæller om din personlighed

Kære brødre og søstre i troen.

I dag, efter at have fejret Helligtrekongersdag, står vi sammen som en kristen familie og reflekterer over budskabet, som Guds ord bringer til os efter den første søndag efter Helligtrekonger. Lad os åbne vores hjerter og sind for Guds ord, og lade os lade os lede af hans kærlighed og visdom.

I dagens evangelietekst, som er hentet fra Matthæusevangeliet kapitel 4, vers 12-17, hører vi om Jesus’ begyndelse på sin offentlige tjeneste. “Da han hørte, at Johannes var blevet fængslet, vendte han tilbage til Galilæa, og han forlod Nazaret og tog bopæl i Kapernaum ved søen, i Zebulons og Naftalis land.” Dette markerer begyndelsen på opfyldelsen af profetien fra Esajas, som vi hørte i dagens første læsning. Esajas forudsagde lyset, der ville skinne over de folk, der vandrede i mørket, og hvordan dette lys ville bryde frem i Galilæa.

Brødre og søstre, vi befinder os også ofte i perioder af mørke og usikkerhed i vores eget liv. Men ligesom Jesus kom som lyset for at bryde mørket, så har vi også håb og trøst i Guds løfte om, at han altid vil være med os. Dette løfte findes også i Salme 27, vers 1: “Herren er mit lys og min frelse, hvem skal jeg frygte? Herren er mit livs værn, hvem skal jeg skræmmes for?”

I dag er det en påmindelse om, at uanset hvor mørkt vores omstændigheder må synes, har vi en frelser, der leder os ud af mørket og ind i hans herlige lys. Jesus opfordrer os til at omvende os, fordi Guds rige er kommet nær. Lad os tage imod hans kald og lade os lede af hans kærlighed og nåde.

I brevet til Romerne kapitel 13, vers 11-14, minder apostlen Paulus os også om vigtigheden af at vågne op fra søvnen og leve et liv i lysets dragt: “Lad os derfor lægge mørkets gerninger af, og lad os iføre os lysets våben.” Lad os forkaste de ting i vores liv, der fører os væk fra Gud, og lade os leve et liv i overensstemmelse med hans vilje.

Brødre og søstre, lad os tage disse ord med os i den kommende uge og lade os lede af lyset fra vores frelser. Må Guds nåde og kærlighed oplyse vores veje og styrke vores tro, så vi kan være lys for verden omkring os.

Amen.